۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

چکیده ای از نمایشگاه کتاب گوادالاخارا


امسال شهر کاستیا لئون ، بزرگترین بخش خودمختار کشور اسپانیا به عنوان ِ"مهد ادبیات اسپانیایی زبان" و مهمان ویژه در نمایشگاه بین المللی کتاب گوادالاخارا حضور یافت و با اجرای برنامه های متنوع زیبایی فرهنگ و هنر خود را به نمایش گذاشت.

نمایشگاه امسال توجه زیادی به تنوع فرهنگی نشان داد . یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه نمایشگاه ، ژان ماری گوستاو لِه کلِه زیو ، رمان نویس برجسته فرانسوی و برنده جایز ه نوبل ادبی سال ۲۰۰۸ و مدیر بنیاد روابط فرهنگی در جزیره موریس بود که در سخنانش بر اهمیت تبادل فرهنگی میان کشورها تأکید گذاشت و آن را لازمه صلح در جهان دانست.

سازمان برگزار کننده نمایشگاه کتاب گوادالاخارا موسوم به اف آی ال طبق سنت هر سال کسانی را که در راه ارتقای فرهنگ هنر و ادبیات تلاش می کنند مورد تجلیل قرار داد و جوایزی به آنان اهدا کرد.
از جمله جایزه معتبر و ارزشمند ادبی اف آی ال که برای یک عمر دستاورد ادبی به خانم مارگو گلنتز ، نویسنده ، مقاله نویس و منتقد مکزیکی اهدا شد . خانم گلنتز نخستین زن مکزیکی است که این جایزه را دریافت می کند. همچنین از هوگو گوتیه رِز وِگا فتوژورنالیست برای تلاش در راستای ارتقای فرهنگ از طریق روزنامه نگاری تقدیر شد و خاویر ریورا بلانکو برای تلاش در راستای غنای میراث جهانی مورد تجیل قرار گرفت.
در نمایشگاه امسال از چند نویسنده برجسته که دیگر در این جهان نیستند نیز یاد شد . از جمله ژوزه ساراماگو نویسنده پرتقالی و برنده جایزه نوبل ادبی ۱۹۹۸ که هر سال در نمایشگاه کتاب گوادالاخارا حضور داشت و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ چشم از جهان فروبست.
آثار و دستاوردهای ِ توماس اِلُی مارتینِز روزنامه نگار و نویسنده فقید آرژانتینی هم از لحاظ ادبی و هم از لحاظ ارزشهای روزنامه نگاری مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین از ژوزه لیزاما لیما شاعر کوبایی نیز یاد شد که اگر زنده بود در ماه دسامبر امسال صد ساله می شد.

سال ۲۰۱۰ بیستمین سال گرد ِاهدای جایزه نوبل ادبی به اکتاویو پاز شاعر و نویسنده پر آوازه مکزیکی است و به همین مناسبت نمایشگاه بین المللی کتاب گوادالاخارا میزگردی برای بحث و تبادل نظر در مورد آثار او تشکیل داد.
از نویسندگان سرشناسی که سال گذشته در نمایشگاه حضور داشتند ولی امسال تنواستند شرکت کنند می توان به اورهان پاموک (نویسنده ترک تبار) ؛ ماریو وارگاس یوسا ( برنده جایزه نوبل ادبی امسال) و کارلوس فوئنتس (برجسته ترین نویسنده در قید حیات در جهان ادبیات اسپانیولی زبان) اشاره کرد. البته لازم به ذکره که رمان ِ جدید ِ وارگاس یوسا به نام ِ "رویای سِلتی " در برنامه ای ویژه در نمایشگاه امسال معرفی شد . فوئنتس هم با پیامهای ویدئویی در نمایشگاه شرکت کرد و تازه ترین اثرش به نام ولاد نیز توسط گیلرمو دل تورو نویسنده و کارگردان ِ مکزیکی و خاویر وِلاسکو نویسنده معرفی شد و مورد بحث قرار گرفت.
نمایشگاه کتاب گوادالاخارا مثل دیگر نمایشگاه های کتاب در سراسر جهان تأکید زیادی بر ادبیات کودک و نوجوان داشت و کودکان را با برنامه های بسیار جذاب و سرگرم کننده به مطالعه تشویق کرد.
محبوبترین قصه امسال ،(بدترین زن دنیا) نام داشت که توسط فرانسیسکو هینوژوسا ، نویسنده مکزیکی نوشته شده و البته مجموعه داستانهای هری پاتر که در آمریکا هم از محبوبیت زیادی برخوردار است.
در همین راستا ،آثار مصور و کمیک استریپ نیز به صورت خاص معرفی شدند و کاتالوگ آثار مصور هنرمندان اسپانیولی زبان که حاصل همکاری میان آنان است ارائه شد. نوبیا ماسیاس مدیر روابط عمومی نمایشگاه بر اهمیت گفتگو و تبادل نظر میان هنرمندان آثار مصور و ناشران تأکید کرد تا این فرم هنری هم در صنعت نشر جا بیفتند.هنرمندان مهمان در نمایشگاه در سخنانشان بارها و بارها گفتند که از طریق آثار مصور بهتر می توان با کودکان ارتباط برقرار کرد و آنها را در جریان تحولات اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی زادگاهشان قرار داد.

هیچ نظری موجود نیست: