۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

کدام را انتخاب کنیم؟

هر چند شرکت سونی ، اولین دستگاه های الکترونیکی کتابخوان را به بازار داد ، ولی کیندل ؛محصول شرکت آمازون ؛ تا مدتها بازار کتابهای الکترونیکی را در تسخیر خود داشت.

شرکت آمازون در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ / اولین نسل دستگاه های کیندل را به قیمت چهارصد دلار به بازار داد. در عرض پنج ساعت و نیم ، تمام دستگاه های کیندل فروخته شدند و حدود شش ماه طول کشید تا آمازون دوباره آن را به بازار بیارد.

تقریبا دو سال بعد ، ورژن دوم کیندل به بازار آمد ... سبکتر ؛ با ظرفیت بالاتر و قابلیتهای بیشتر .

در ماه اکتبر همان سال ، کیندل با کمک شرکت مخابرات ِ ای تی ان تی به صد کشور دیگر جهان نیز وارد شد و حدود صد دلار از قیمت آن نیز کاسته شد.

همان موقع بود که کتابفروشی زنجیره ای بارن اند نوبل هم دست به کار شد و کیندل را که تنها کتابخوان دیجیتالی موجود در بازار بود ؛ به رقابت فراخواند.

نوک ، دستگاه ارائه شده توسط بارند اند نوبلز ، به خواننده اجازه می داد کتابهای مورد علاقه خود را به راحتی با دیگران قسمت کند ... قابلیتی که کیندل از آن بی بهره بود و برگ برنده را به بارند اند نوبلز می داد.

رقابت پهلو به پهلوی شرکتهای آمازون و بازند اند نوبل همچنان ادامه داشت تا اینکه در ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ ، شرکت اَپِل کامپیوترهای لوحی آی پد را به بازار داد و نگرانی شرکت های تولید کننده دستگاه های دیجیتالی کتابخوان را به شدت برانگیخت.

البته چند ماه بعد ، آمازون ، نسل سوم دستگاه های کیندل را که سبکتر و کوچکتر از دستگاه های پیشین بود ، با قیمت صد و هشتاد و نه دلار وارد بازار کرد که از دید کارشناسان اقدام بسیار هوشمندانه ای برای جذب علاقه مندان بود.

ناگفته نماند که سونی نیز چندی پیش ، با اعلام فروش بی نظیر مدل ِ لمسی ِ دستگاه های کتابخوان ِ خود در ژاپن حضور پررنگ خود را در عرصه محصولات الکترونیکی کتابخوان نشان داد.

هر چند وب سایت ِ فن آوری ِ سی نِت ، نسل سوم کیندل و کتابخوانهای رنگی نوک را در صدر فهرست بهترین دستگاه های الکترونیکی ِ کتابخوان ِ سال قرار داده ولی به نظر می رسد انتخاب دستگاه مناسب برای خواندن ِ کتاب کاملا سلیقه ای است . به عنوان مثال ، اگر اندازه و وزن براتون مهمه ، دستگاه های جیبی سونی بهترین انتخابه ولی اگه دسترسی به اینترنت ِ بی سیم براتون مهمه ، نوک کیندل و سونی ریدر ، انتخابهای بهتری هستند . البته آی پد هم هست که نه تنها قیمت خود دستگاهش نسبت به بقیه بیشتره ، بلکه برای دسترسی به اینترنت بی سیم ِ نسل سوم ، ماهیانه حدود بیست و پنج دلار باید برای آن پرداخت


هیچ نظری موجود نیست: